Aydınlığın Sportif Yönü

Spor Nedir ?

Çocuk Gelişimi ve Spor

Çocukların sağlıklı bir şekilde büyümesi ve gelişmesi için, spor büyük bir önem taşımaktadır. Çocukların yalnızca fiziksel açıdan değil, aynı zamanda mental, sosyal, bilişsel ve kişisel gelişiminde de spor, önemli bir rol oynar. Günümüzün en önemli problemlerinden biri haline dönüşen çocuklarda obezite, hareketsizlik, diyabet ve konsantrasyon/odaklanma sorunu gibi rahatsızlıklara büyük ölçüde çözüm üretmektedir. Uzun sürelerce telefon, televizyon ve bilgisayar karşısında zaman geçiren, spordan uzak olan ve doğa/yeşil alanlar yerine alışveriş merkezlerini tercih eden çocuklar, ileri yaş dönemlerinde bir çok tehlikeli kronik hastalıklar için aday haline gelirler.

Planlı, programlı ve sistemli olarak spor yapmakta olan çocuklar, yaşıtlarına göre birçok ayrıştırıcı farklı üstün özelliklere sahiplerdir. Spor çalışmalarını düzenli olarak yapan çocuklar, yapılan araştırmalara göre yetişkinlik dönemlerinde de spora aktif olarak devam ederler. Çocukluk döneminde yaptıkları sporun olumlu etkilerini hayat boyu yaşarlar.

Çocuklar İçin Spor Yapmanın Önemi ve Faydaları

Spor yapan ve bir takımla çalışan çocuk, kendi değerinin farkındadır. Özgüvenli, sorumluluk bilinci yüksek, disiplinli bireylerdir. Bu çocuklar hedef belirleme ve hedefe ulaşma konusundaki bilgi ve beceriyi spor sayesinde kazanırlar. Takım içindeki çocuk spor aktivitelerine katılırken grup içerisinde hareket etmeyi, kazanmayı veya kaybetmeyi, kurallara uymayı öğrenir.

Spor, çocukların gelişme döneminde kas ve eklemlerin güçlenmesini, kalp ve akciğer gibi organların gelişmesini sağladığı gibi sindirim sisteminin de düzenli çalışmasında olumlu bir etki sağlar. Dolayısıyla yetişkin dönemde karşılaşabileceğimiz kalp hastalığı, hipertansiyon mide, barsak hastalıkları gibi birçok hastalığın görülme sıklığını belirgin ölçüde azaltır.

Sosyalleşip, ekip halinde çalışma konusunda yetkinleşirler. Yaşanılan sorunlar karşısında hızlı ve çözümcül karar verme yeteneğine sahiptirler.

Spor yapan çocuklar, yaptıkları spor dalına göre değişmekle birlikte güçlü refleklere ve yüksek odaklanma becerilerine sahiptirler. Bu özellik onların bilişsel (zihinsel) gelişimlerini önemli oranda artırır.

Daha az stresli daha az kaygılıdırlar. Depresyon bu çocuklarda çok daha nadir görülür.

Sigara ve madde kullanımı gibi zararlı alışkanlıklardan uzaktırlar.

Bu çocukların hafıza ve öğrenme kapasiteleri çok daha fazla gelişir. Hızlı karar alma ve çözme konusunda yetkindirler. Bu nedenle matematiksel başarıları oldukça yüksektir, daha çabuk öğrenirler. Olumsuz koşulları spor yapmayan çocuklara göre çok daha iyi organize yönetirler.

Ergenlik, stresin çok yüksek seviyede olduğu, aile ile sürekli bir çatışma halinin yaşandığı dönemdir. Ergenin kendi bedenine karşı olumsuz bir algısı vardır. Sık sık karamsarlığa kapılır, ne yapacağını bilemez hale gelir. Yerlerinde duramaz, fazla enerjiktirler, her zaman canları sıkılır. Spor ve egzersiz yapması, özellikle bir takım içinde bulunması bu dönemde ergenin yüksek olan enerjisini atmasını sağladığı gibi, kendine güven duymasına, stresinin azalmasına olumlu bir etki sağlayacak, sakinleştirecektir. Hem bedenen hem de ruhen gelişimini olumlu düzeyde etkileyecektir.

Düzenli olarak spor yapan çocukların bağışıklık sistemi çok güçlüdür, daha sağlıklı beslenirler. Bu nedenle hastalıklara karşı dirençleri çok yüksektir, daha az hastalanır daha az doktora giderler.

Çocuklar İçin Spor Konusunda Nasıl Bir Yol İzlenmelidir

Çocuklara erken yaşta spor alışkanlığını kazandırmak adına faydalarını anlatmalı ve okul ortamındaki spor aktivitelerine yönlendirmelidirler. Sportif faaliyetlerden keyif almalarını sağlamak ve özendirmek açısından zaman zaman tüm aile birlikte ortak bir spor etkinliği planlayabilirler.

Hangi Spor Hangi Yaş Grubunda Yapılmalıdır

Her çocuğun spor yapma yeteneği gelişim düzeyine bağlı olarak birbirinden farklı olduğu gibi hangi yaşta hangi sporun yapılacağı da oldukça önemlidir.

2-3 Yaş Spor Aktiviteleri

Açık havada bol vakit geçirmeleri sağlanmalı. Koşma, zıplama, yakalama veya trambolinde zıplama gibi bol bol oyun oynamaları sağlanmalıdır.

4 Yaş Spor Aktiviteleri

Jimnastik, dans veya yüzme gibi sporlar bu yaş çocuğunun kasların gelişimini için uygundur.

5-7 Yaş Spor Aktiviteleri

Bireysel spor bu yaş grubu için oldukça uygundur. Bu dönemde fiziksel dengenin gelişimi ve dikkat süresinin uzaması ile hareketli nesneleri daha iyi izleyebilirler. İp atlama, seksek, jimnastik, bisiklete binme gibi sporlar uygundur.

8-10 Yaş Spor Aktiviteleri

Karmaşık aktiviteleri yapabilme becerilerinde artış olur. Kurallara uyma ve takımla hareket edebilme yetileri başladığından, tenis, yüzme, basketbol, futbol, voleybol, yelken, hentbol aikido, binicilik, okçuluk yapabilirler.